Hulp nodig?
Is er iets misgegaan bij een transactie of heb je wat hulp nodig bij het gebruik van de automaat of de locatiewijzer?
We helpen je graag verder.
Er ging iets mis bij je transactie...
Soms verloopt het opnemen of storten anders dan je dacht. Lees wat wij er samen met jou en je bank aan kunnen doen.
Hulp bij gebruik van de locatiewijzer
Met onze locatiewijzer kun je makkelijk een werkende automaat in de buurt vinden. Kijk hier hoe het werkt.
Hulp bij gebruik van de automaten
Hoe werkt een automaat en welke voorzieningen zijn er om het je nog makkelijker te maken?
Helpende hand bij opnemen en storten
Heb je wat hulp nodig bij het gebruik van onze automaten? In winkels met Geldmaat+ helpt het personeel je graag een handje bij opnemen en storten. Je kunt er ook een vraag stellen over het gebruik van spraakondersteuning en contactloos geld opnemen.
Voorzieningen op en rond de automaat
Bekijk welke mogelijkheden er zijn om geld opnemen makkelijker te maken
Geldmaat+
Heb je hulp nodig bij het gebruik van een geldautomaat? In winkels met Geldmaat+ helpt een medewerker je graag verder.
Pratende automaat
Onze geldautomaten met spraakfunctie helpen je stap voor stap bij je transactie.
Contactloos opnemen
Contactloos geld opnemen met je pas, telefoon of smartwatch, kan bij veel van onze automaten. Kijk hoe het werkt.
Locatiewijzer
Een geldautomaat heb je zo gevonden met onze locatiewijzer. Bekijk de uitleg over gebruik van filters.
Geldmaatwinkels
In een Geldmaatwinkel heb je meer ruimte rond de automaat en kun je op je gemak je geld opnemen of storten.
Handleidingen
Bekijk de handleidingen voor het gebruik van een automaat.
Veelgestelde vragen
Soms duurt het even voordat een limietverhoging werkt. Hoelang het duurt verschilt per bank. Kijk op de website van jouw bank voor meer informatie.
Als de biljetten niet uit de automaat komen dan is er vaak een technische storing. Dat staat ook op het scherm. De transactie is afgebroken door de automaat. Controleer je rekening of het bedrag is afgeschreven. Is dat het geval, dan wordt het bedrag in de meeste gevallen binnen een paar minuten automatisch teruggeboekt. Dat kan per bank verschillen.
Als dit niet gebeurt, neem dan contact op met je bank. Zij starten een onderzoek, noteer de tijd, datum en automaatnummer. Je vindt deze gegevens op uw afschrift.
Geldmaat kan alleen kijken wat er in de automaat is gebeurd. In verband met de privacywetgeving mogen wij jouw rekeninggegevens niet bekijken. De bank kan dat wel. Die informatie is nodig om het hele plaatje compleet te krijgen. De bank onderneemt actie en neemt als dat nodig is contact op met Geldmaat.
Je kunt ook het slachtoffer zijn van cashtrapping, kijk daarom altijd of je iets verdachts ziet. Hoe herken je zo'n cashtrap? Normaal gesproken zit er een uitsparing op de automaat waar je geld uitkomt, van zo'n twee tot drie centimeter. Als daar een metalen plaatje voor zit waardoor dit niet meer is te zien of slechts een paar millimeter, dan klopt er iets niet. Vermoed je cashtrapping? Bel dan met de politie of met het nummer op de geldautomaat.
Tijdens een transactie kan het gebeuren dat een storting vastloopt. In dat geval krijgt je hiervan een melding te zien op het scherm. Als je geld hierbij is vastgelopen, neem dan contact op met je bank.
Je bank zal het incident registreren en hierna kan onderzoek volgen, waarbij het doel is het vastgelopen geld netjes te achterhalen en op je rekening bij te schrijven.
Veilig geld opnemen
Let bij het opnemen van geld op het volgende:
- Laat niemand dicht bij je staan
- Laat je niet afleiden
- Scherm altijd de pincode af
- Laat je nooit door een vreemde helpen
- Let op het bedrag dat op het scherm staat
- Tel het geld niet te opvallend na
Voel je je niet veilig bij een automaat? Zoek dan een andere geldautomaat of kom later terug. Op de locatiewijzer vind je geldautomaten bij jou in de buurt.
Criminelen proberen geld te onderscheppen bij geldautomaten, door een nep-uitgifteklep voor de echte klep te zetten. Het geld blijft daar steken en de klant krijgt het opgenomen geld niet uitgekeerd. Als de klant wegloopt, komen de criminelen in actie, nemen de nep-uitgifteklep en het onderschepte geld weg en gaan ervandoor.
Hoe kun je zien of een automaat is voorzien van een nep-uitgifteklep? De klep lijkt veel op de echte klep, maar staat eroverheen. Daardoor is de klep veel dikker. Dit kun je het beste zien bij het toetsenbord. Zonder de nep-klep is het toetsenbord in zijn geheel te zien. De nep-klep valt daar een stukje overheen.
Wees alert op internetfraude
Heb je een e-mail, sms-bericht, whatsappje of een telefoontje van Geldmaat ontvangen? Wees dan op je hoede, mogelijk proberen internetcriminelen je inlog- en betaalgegevens te achterhalen.
Krijg je een e-mail namens Geldmaat om bankgegevens aan ons te verstrekken? Doe dat dan niet. Wij beschikken niet over je e-mailadres en sturen je geen mails. Klik niet op de linkjes die in de mail staan,je kunt daarmee ongemerkt een virus activeren. Stuur de e-mail naar valse-email@geldmaat.nl met de melding dat het hier mogelijk een poging tot internetfraude betreft. Geldmaat handelt de e-mail verder af. Verwijder de e-mail uit je brievenbus en uit de verwijderde items.
Krijg je een telefoontje, sms’je of whatsappbericht van Geldmaat? Reageer er niet op. Geldmaat beschikt niet over je telefoonnummer. Wij versturen geen berichten en vragen niet om je pincode of rekeningnummer. We nemen ook geen passen in of verstrekken nieuwe passen.
Wilt je meer weten over veilig bankieren en herkennen van valse berichten? Kijk dan op de website van je bank of op veiligbankieren.nl van de Betaalvereniging Nederland.